פרקטיקות של שחזור בקולנוע התיעודי
המחלקה לאמנויות המסך בצלאל פסטיבל בשיתוף דוקאביב מכריזים על קול קורא לכנס בנושא Deep Fake: פרקטיקות של שחזור בקולנוע תיעודי.
המבע של הקולנוע הדוקומנטרי השתנה כליל במפגש עם טכנולוגיות חדשות. תהליכי עומק תרבותיים ופוליטיים השפיעו על מושג האמת ועל הציפיות לאותנטיות מהמדיום. כלי הביטוי התיעודיים הפכו להיברידיים ומשלבים אמצעים חזותיים השאולים מהקולנוע העלילתי והמורחב, מהרשתות החברתיות, ומתרבות הסייבר.
מרגע לידתו של הקולנוע הדוקומנטרי, שולבו בו אמצעים לשחזור ופברוק המציאות, והשדה היה מאז ומעולם מוקד לדיון אתי בשאלת האמת. אולם, הצנעת האמצעים והחתירה לאמת בעבר התחלפו באידיאולוגיה של זיוף, המשפיעה על התפיסה האסתטית והתמטית של הקולנוע בהווה.
הדיון בקולנוע הדוקומנטרי בישראל וברחבי העולם תוסס גם מבחינה פוליטית כאשר סדרות וסרטים תיעודיים משתתפים במחלוקות משפטיות על המציאות. בעידן שבו דמויות מיוצגות על ידי אוואטרים, שיחזור קולי ועיצוב מחדש של מרחב מציאותי, יש לבחון מחדש את הכלים האמנותיים ואת עמדת היוצר או היוצרת כלפי מושאי התיעוד.
חוקרים, אוצרות, אמנים ואמניות מוזמנים להגיש הצעות להרצאות בנושאים הבאים:
- התנסויות חדשות בסיפור ההיסטורי ואבולוציה של שחזור: בימוי קטעי ארכיון
- אתיקה וטכנולוגיית 'דיפ פייק'
- שחזורי קול והשפעתם על השדה הדוקומנטרי
- החרדה מהאווטרים: מטאוורס – עולם דיגיטלי מקביל
- תרבות דוקומנטרית תאגידית: קונבנציות של תוכן וצורה בנטפליקס
- מקור חומר הגלם הצילומי – בין אינסטגרם למצלמות אבטחה
- יצירה דוקומנטרית עכשווית בשירות הדיון המשפטי
את ההצעות, הכוללות כותרת ותקציר בהיקף של עד 300 מילה, יש לשלוח לדוא"ל deepscreen.bezalel@gmail.com לא יאוחר מיום שלישי 28.3.22. במקרה של הגשת עבודות וידאו, יש לכלול קישור לצפייה מקוונת, ותקציר בן 100 מילה. משך כל הרצאה יהיה 20 דקות.
חברי וחברות ועדת הכנס: שרון בלבן, אפרת שלם, אייל גולדברג, בנימין פרידנברג וישראלה שאער מעודד.
ראש המחלקה: תמי ברנשטיין