פרס פרנק לאוי לסרט הישראלי הטוב ביותר
בסך 70,000 ₪
סרט: המצלמה של דוקטור מוריס | בימוי והפקה: איתמר אלקלעי ומיטל צביאלי
באדיבות: פרנק לאוי
מענק השכרת ציוד: גליקסון
מענק משמרות עריכה: אולפני אדיט
מענק שיווק מיוחד בסך 100,000 ש’‘ח יוענק לסרט הסרט הישראלי הטוב ביותר במידה ויבחר להגיש את מועמדותו לאוסקר האמריקאי.
נימוקי חבר השופטים זוכה הסרט הטוב ביותר לדוקאביב 2022 הינו מבע של קולנועיות טהורה, כזו המנצלת עד תום את כל הכלים הזמינים לה באוצר המילים הקולנועי. בניית סרט באורך מלא על בסיס חומרי ארכיון בלבד, וכאלה בעלי אופי כה אישי בפרט, הינה מעשה נועז - אך היוצרים היטיבו לקחת חומרים אלו ולרומם אותם מעבר להנאה הסינפילית הכרוכה בעיסוק בחומריותו של הפילם או לחילופין בנוסטלגיה הקיימת לזמנים עברו. בהענקת חיים חדשים למשפחה אחת במקום אחד, אנו מתוודעים לאופן שבו האושר, העצב והאינטנסיביות של חיי היום יום נכרכים האחד בשני ביצירה של מעין רוח חלוצית אלטרנטיבית בארץ ישראל. זהו הקסם הקולנועי במהותו שהעניק לחבר השופטים חוויה ייחודית ובלתי נשכחת.
פרס יוסי קאופמן לבימוי
בסך 25,000 ₪
סרט: 1341 פריימים מהמצלמה של מיכה בר-עם | בימוי: רן טל
הפרס מתחלק ל-10,000 ₪ מענק ישיר ו-15,000 ₪ מענק פיתוח לסרט דוקומנטרי חדש.
באדיבות: קרן מקור לסרטי קולנוע וטלוויזיה
נימוקי חבר השופטים במאי הסרט הפגין שליטה מוחלטת בחומרי סרטו, תוך מציאת נתיב מרכזי בסיפורו של צלם אשר בילה את חייו בעין הסערה של אזורי מלחמה. בסרטו מעלה הבמאי ביקורת על הציונות ועל מדינת ישראל מבעד לעדשה של מי שנטמע בקרב צה''ל כצלם מלחמות. לתוך מבט מקיף זה של הצלם נבלעים לבסוף גם חייו האישיים והציבוריים כאחד, כאשר כל משפחתו הופכת להיות חלק מעבודתו. מרשים במיוחד לראות כיצד מדיום אחד מיטיב להבין ולהגיב לפעולתו של מדיום אחר, ועבודת הבימוי המצוינת של רן טל עושה זאת בהצלחה יתרה.
פרס חבר השופטים
בסך 10,000 ₪
סרט: שבע השנים של אבשלום | בימוי: דוד אופק במאי שותף: עמית הזז הפקה: דייויד נוי, יורם עברי
באדיבות: הראל השקעות בביטוח ושירותים פיננסים
נימוקי חבר השופטים סרט זה מותיר רושם באופן שבו יוצריו שוזרים במיומנות רבה בין הצורה לבין התוכן תוך טוויית סיפורה של דמות מרתקת ויצירתית. בדרכו השקטה והמעודנת מצליח הסרט לומר רבות בנושאים כגון אהבה, מוות, אבל, מיניות, חולי, יצירתיות ומשפחה, כל זאת מבלי לכפות אמירות נחרצות על הנרטיב והסטתו לכיוון נטול אותנטיות. זהו גם דיוקן נהדר של אהבה בין אחים וכיצד אח אחד לקח על עצמו את תפקיד שומר אחיו בכנות גדולה ויושרה אמיתית. תוך שמירה על האופי הצנוע והמאופק של עבודת האמן, שבע השנים של אבשלום הופך לאחד מדיקונאות האמן הטובים ביותר של השנים האחרונות וככזה שראוי בכל פה לפרס חבר השופטים.
פרס ראש עיריית תל־אביב-יפו לסרט ביכורים
בסך 30,000 ₪
סרט: בת האמן | בימוי: מרגריטה לינטון ויניב לינטון הפקה: חיים מקלברג, אסתי יעקב מקלברג ותומר מקלברג
באדיבות: ראש עיריית תל אביב-יפו
נימוקי חבר השופטים סרט ביכורים אמיץ זה עושה שימוש יצירתי ותרפויטי בקולנוע באופן שהרשים את חבר השופטים באשר להבטחה הטמונה ביוצרים שלו. הבחירה לגשת לנושא של האמן ויצירתו בתיווך המורכבות שכרוכה ביחסיה הקרובים של הבמאית והאמן, מייצרת הן נרטיב המבוסס על דיוקן כפול והן מאבק לבעלות על היצירה שמעידים על פוטנציאל ממשי לכל אורך הסרט, עד לגילויים ולחשיפות שבסופו. ביצירת ביכורים זו, מרגריטה ויניב לינטון מסמנים עצמם כצמד במאים שעבודתם המשותפת עוד תעורר עניין רב בשנים הבאות.
פרס הצילום
בסך 5,000 ₪
סרט: לוס אנג'לס דרום | צילום: רן אביעד
באדיבות: באדיבות: משרד התרבות והספורט - מועצת הקולנוע
נימוקי חבר השופטים בסרט זה נראה כי הצלם עשה את הבלתי אפשרי. סגנון צילום מודגש וחריג זה הוא עמוד השדרה לסיפור הכובש על אודות מקום וקהילה, אשר לעתים רחוקות נראים על גבי מסכים בישראל. בהדגשת החיים והצבע של קריית מלאכי, עיר שעל פי רוב מוצגת כמשמימה ואפרורית, יצר הצלם שפה ויזואלית המשיבה לאוכלוסייה של מקום נשכח זה את הסוכנות שלה, ומאפשרת לה לנדוד מהמסך הישר אל תוך הדמיון של כולנו.
פרס העריכה
בסך 5,000 ₪
סרט: 1341 פריימים מהמצלמה של מיכה בר-עם | עריכה: נילי פלר
באדיבות: באדיבות: משרד התרבות והספורט - מועצת הקולנוע
נימוקי חבר השופטים בעבודת עריכה מופתית יצרה עורכת הסרט נרטיב מורכב וקצב תואם בדיוקן זה של אמן, משפחתו ועבודתם שהופכים יחד לחוויה קולנועית עוצמתית ודינמית. הסרט מצליח לאחד בצורה מרשימה טווח רחב של חומרי ארכיון כמו גם היסטוריות פרטיות וציבוריות בעיצוב סיפור ייחודי ואחיד של השינויים הפוליטיים והאמנותיים בהשקפתו של אדם אחד לאורך שנות הקריירה הענפה שלו. באופן השימוש בקריינות על רקע ארכיון הצילומים הקיים, שמשמש ליצירת שכבות משמעות נוספות לסרט שמבנהו מרשים לכשעצמו, עורכת הסרט יצרה קונפליקט מרתק בין זיכרון של דימוי לבין הדיסוננס המתקיים בזיכרון המועבר בעל פה.
פרס התחקיר
בסך 7,000 ₪
סרט: טנטורה | תחקיר: אלון שורץ, שי פוגלמן, תדי כץ, אלון סהר, סמי אל-עלי
נימוקי חבר השופטים בסמכות שניתנה לסרט זה מתוקף עבודת צוות התחקיר הרחב, שכולו הושקע במטרה של חקירתהנרטיבים והמיתוסים המייסדים של מדינת ישראל, מדובר בזוכה המתבקש בפרס. בשימוש במחקר ארכיוני שנערך על ידי אחת הדמויות המרכזיות שתרמה לסרט, הסרט מחבר יחד את הסיפורים השונים והפרספקטיבות המתנגשות לגבי הטבח שהתרחש לכאורה בכפר שהסרט נושא את שמו, במהלך מלחמת 1948. רבים מהסיפורים הללו, כולל המידע מעבודת המחקר של תדי כץ עצמו, עדיין מוכחשים. בגישה מקיפה לחומר המחקרי הפך הסרט את ההיסטוריה המורכבת שבבסיסו לנהירה עבור חבר השופטים. בחשיפה למגוון רחב מאוד של דעות מכל הצדדים של המפה הפוליטית בישראל ממחיש הסרט את המאבק וההתנגשות שבין הנרטיבים הרבים הכרוכים בהיסטוריה המוקדמת של מדינת ישראל. סרט מאתגר זה מאיר מחדש פיסת היסטוריה של אומה זו אשר עד כה הודחקה והוסתרה באופן מעורר תהיה.
פרס קרן כדר
פרס קרן כדר לסרט בהשראת תולדות המדינה והחברה הישראלית בסך 50,000 ₪
באדיבות: ''קרן כדר לתרבות, אמנות ומדע'' , מיסודו של ד''ר אברהם כדרסרט: 1341 פריימים מהמצלמה של מיכה בר-עם | בימוי: רן טל | הפקה: רן טל ושריג פקר
פרס הסרט הבינלאומי הטוב ביותר
בסך 20,000 ₪
סרט: ילדי הערפל | בימוי: דיאם הא לה
באדיבות: משרד התרבות והספורט - מועצת הקולנוע
נימוקי חבר השופטים בסרט הביכורים שלה, דיאם הא לה מספרת את סיפורה המרגש של די, נערה אמיצה וחריפה מקהילת המונג בצפון וייטנאם, הלכודה בין המסורת האכזרית עתיקת היומין של חטיפת נערות לצורכי נישואים לבין הרצון שלה להמשיך את ילדותה ולסיים תיכון. במבט צלול ולב פתוח, בגרות ורגישות – ומבלי להתפשר על איכות העשייה הקולנועית – מצליחה דיאם לספר סיפור ייחודי סוחף ועם זאת אוניברסלי ורלבנטי. כל האמור לעיל, יחד עם הצילום האינטימי ומלא החיות של הבמאית והעריכה האינטליגנטית, הופכים את ''ילדי הערפל'' לסרט הבולט ביותר בתחרות הבינ''ל השנה.
ציון לשבח בתחרות הבינלאומית
סרט: זיכרון חמקמק | בימוי: איגור איבנקו
נימוקי חבר השופטים במאי הסרט איגור איבנקוב יוצא למסע להצלת זיכרונו של סבו האהוב אשר הולך ונמוג אל מול עיניו ולעין מצלמתו.
סבו שובה הלב, ליאוניד בורלקה, היה פעם צלם מפורסם בתעשיית הקולנוע הסובייטית באודסה. כעת, איגור מנסה נואשות להחיות את זיכרונו החמקמק של סבו ולהנכיח את מורשתו על ידי צלילה אל תוך תצלומיו הנשכחים והפגומים וסרטיו הרבים. הגישה הרעננה והצנועה שמפגין איגור בסרטו הראשון הופך את הסרט המפתיע הזה לסיפור מרגש על היכולת של הקולנוע להנציח את החיים עצמם.
בסך 10,000 ₪
סרט: 40 צעדים | בימוי והפקה: גד אייזן ומנור בירמן
באדיבות: משפחת צור
נימוקי חבר השופטים סרט שמזמן את הצופים לתור אחר האמת תוך חריגה מאזור הנוחות של כולנו. אמת זו שוכנת בינות למגוון החוויות האנושיות ומזכירה לנו כי למרות תפיסות העולם השונות שלנו, הדמיון בין בני האדם גדול מכפי שנדמה לנו. זהו סיפור שמתחיל בתקווה, דרך עיניהם של שני פרוטגוניסטים המייצגים קצוות שונים של הספקטרום, ויחד עם זאת מחוברים זה לזה מכורח הנסיבות. דרך מסעם המשותף הם מלמדים אותנו שיעור באמפתיה וסובלנות, ביכולתם הייחודית לתקשר את הפגיעות שלהם. מסיבה זו, העובדה כי לבסוף דמויות מרשימות אלה נכנעות וקורסות תחת עול הקונפליקט שבתוכו הן מתקיימות, הסרט נותר כסיפור על אנושיות ואהבה, סיפור שנע ומהדהד הרחק מעבר לגבולותיו המקומיים.
ציון לשבח בתחרות מעבר למסך
סרט: מה שנשאר בדרך | בימוי: יאקוב קרסה ודנילו דו קרמו
נימוקי חבר השופטים עבור הישגים יוצאי דופן בשרטוט דיוקן אינטימי של אימהות והמסע האמיץ והבלתי מתפשר אל עבר החופש תוך התמודדות עם סכנה ועם תנאי צילום מאתגרים.
פרס החזון האמנותי בתחרות עומק שדה
בסך 10,000 ₪
סרט: האלים של מקסיקו | בימוי: הלמוט דוסנטוס
באדיבות: משרד התרבות והספורט - מועצת הקולנוע
נימוקי חבר השופטים סרט שנברא מעבודה של שנים רבות. המסע המוקפד הזה, שעוסק בעולמם של פועלים, מסופר באמצעות שפה קולנועית וקולית מעוררת השתאות. הסרט מצליח להכניס אותנו, הצופים, לתוך עולמה של הקהילה המרוחקת הזו, של גברים עובדים. ועובדה זאת הופכת למרשימה עוד יותר, מכיוון שהוא עושה זאת מבלי להשתמש אפילו במילה אחת. בעולם כאוטי של דימויים מהירים וחד פעמיים, שמחנו לגלות סרט מאופק, שמאפשר הרהור, מחשבה, והתבוננות שקטה ועמוקה.
ציון לשבח בתחרות עומק שדה
סרט: אולטרה-ויולט וחבורת יורקות הדם | בימוי: רובין הנצינגר
נימוקי חבר השופטים יצירה שמתוך מיעוט בחומר ארכיוני, השכילה ליצור סרט שהוא עולם ומלואו, בשפה ייחודית ומכשפת. הסרט מצליח לחשוף סיפור שנשכח והוכחש, עולם נשי, סודי ואינטימי, מלא באהבה, חמלה ואומץ.
פרס יד ושם
פרס יד ושם למצוינות קולנועית בסרט דוקומנטרי על השואה 3000$ באדיבות יד ושם סרט: שלוש דקות | בימוי: ביאנקה סטיחטר
נימוקי חבר השופטים הסרט המדיטטיבי והעשיר ויזואלית ונרטיבית, מביא את שלוש הדקות הנשכחות שצולמו ב-1939 בעיירה הפולנית נסיאלסק ומקים אותן לתחייה, בזכות תחקיר מקיף ומעמיק בשאלות של נסיבות הפקתן. הסרט מספר את סיפורה של העיירה ותושביה היהודים ממגוון זרמים, שחיו זה לצד זה, והוא נותן שם וקול לחלק מהמצולמים.
פרס הסרט הקצר הטוב ביותר
בסך 4,000 ₪
סרט: בשצף המילים | בימוי: אליאן אסתר בוטס
באדיבות: משרד התרבות והספורט - מועצת הקולנוע
נימוקי חבר השופטים הסרט העוצמתי הזה מצליח להעביר חוויה סוחפת, על מילים שעוברות דרך אנשים ומשפיעות עליהם לכל החיים. תוך שימוש בשפה קולנועית מקורית, של מינימליזם ודיוק אמנותי, הסרט נותן קול לאנשים, השקופים בדרך כלל, המשמשים כמתרגמים, ומצליח לתרגם בעוצמה את הנטל ואף הכאב הטבועים במלאכתם המכרעת. השפה המסוגננת והמונולוגים מחוץ למסך יוצרים ריחוק, אבל כזה שדווקא מצליח לייצר רגש, ולגעת. הסרט מהדהד את כל אזורי הסכסוך בעולם - בהם אנשים עדים לאלימות - ומדגיש את האחריות של האנשים האמונים על תרגום, במובן הרחב של המילה, ואת החשיבות של אקט זה.
ציון לשבח בתחרות הקצרים
סרט: ג'ימנה | בימוי: מתיאוס ורלה
נימוקי חבר השופטים דיוקן עדין ונוגע ללב של אישה חזקה, שחייה הקטנים והשלווים בהווה, בחווה שלה, נשברים בגלל רעילות של מערכת חמדנית ומושחתת מן העבר. השוטים האינטימיים של רגעי היום-יום הקטנים, השימוש באור הטבעי, התפאורה הפואטית והקצב הרגוע – כמו מחבקים את דמותה מעוררת ההשראה, ומשאירים אותנו עם אהבתה וחוסנה, על אף המצב המקומם.
תחרות סטודנטים
ע''ש ולזכרה של רותי גוטסמן
ידידה אהובה ומסורה של דוקאביב
הפרסים מוענקים בתרומתו האדיבה של יואב גוטסמן
פרס ראשון
בסך 10,000 ₪
סרט: רוצה לחצות את הים? | בימוי: מיכל וייג | ביה''ס סם שפיגל ליצירה קולנועית
באדיבות יואב גוטסמן
מענק השכרת ציוד: גליקסון
מענק משמרות עריכה: אולפני אדיט
נימוקי חבר השופטים על טיפול קולנועי מרענן ומלא יצירתיות, על עריכה מהודקת ובימוי מהודק ורגיש. הסרט לוכד את הצופה אל תוך סיפור רב ממדי ומרגש על הגירה כפולה ועל גיבור שבכל מאודו וכנגד כל הסיכויים מתעקש להאמין בחלומו.
פרס שני
בסך 6,000 ₪
סרט: מותו של לוויתן | בימוי: עידו ויסמן | בית הספר לקולנוע ע''ש סטיב טיש - אוניברסיטת ת''א
באדיבות: יואב גוטסמן
נימוקי חבר השופטים על מציאת יופי ומשמעות בפינה עגומה של המציאות בימינו. על היכולת לקחת סיפור חדשותי ולהפוך אותו למשל קולנועי פואטי על החיים והמוות ועל המפגש האכזרי בין בני האדם לסביבתם.
פרס שלישי
בסך 4,000 ₪
סרט: כולם מכירים את ג'ק | בימוי: אור וייסברג | המחלקה לקולנוע, המדרשה - מכללת בית ברל
באדיבות: יואב גוטסמן
נימוקי חבר השופטים על עקשנות, התמדה ונחישות בליווי גיבורי הסיפור ברגעים מורכבים. על אומץ לשאול שאלות שלא מתפשרות. דרך נקודת מבטו האינטימית של הבמאי הצופה נחשף להתמודדות יוצאת דופן של הגיבורים עם מציאות חייהם.
מלגת הצטיינות ע''ש משה לב בתחום הצילום
נימוקי חבר השופטים על צילום חכם ומדויק שלוקח את הסרט למקומות פואטיים ומוסיף רבדים עמוקים לסיפור.
מלגת הצטיינות ע''ש משה לב בתחום העריכה
נימוקי חבר השופטים על פרישת סיפור משפחתי בדרך יוצאת דופן ונוגעת ללב, מלאת חן והומור ומבלי לוותר על אף זווית של הסיפור. על שילוב יפהפה של ארכיונים, אנימציה ייחודית וסטילס. על נקודת מבט אישית ואוניברסלית שבוימה ונערכה בחוכמה ובכישרון רב ועל אנימציה מרטיטת לב.
פרס !Next
בסך 4,000 ₪ באדיבות משרד התרבות והספורט - מועצת הקולנוע
הפרס נבחר ע''י הקהל
הוענק לפרויקט: בין הנגב לגליל של יונתן נבו
פיצ’ינג דוקאביב
מענקים בסך כולל של כ-28,000 ש’‘ח הוענקו לסרטי גמר מיועדים בפיצ'ינג דוקאביב לסטודנטים
בפיצ'ינג דוקאביב לסרטי גמר תיעודיים השתתפו 9 סרטי גמר משמונה מכללות ובתי ספר מקצועיים.
מענק הפקה של קרן גשר לקולנוע רב תרבותי
בסך 21,000 ₪
מה מר (אמא שלי) סרטו של רפאל בן סימון, מכללת ספיר
נימוקי חבר השופטים סרט עם חיבור אישי מרתק, גישה קולנועית מקורית ומרעננת, ופוטנציאל לאמירה על נושא בעל משמעות חברתית רחבה.
מענק ג’אנגל סאונד לעריכת סאונד
מירה, סרטה של אלמה בן זאב, בית הספר לקולנוע וטלוויזיה ע''ש סטיב טיש, אוניברסיטת תל אביב
נימוקי חבר השופטים סרט עם גישה קולנועית מרתקת ותרבותית, חשובה, שמחברת בין עבר להווה באמצעות מבט פמיניסטי בסיפורה של מירה פרלוב.
מענק אולפני אופוס לחדר עריכת אונליין
בחזרה לברנוער, סרטו של אהוד מרדכי, סמינר הקיבוצים, בית הספר לתקשורת וקולנוע
נימוקי חבר השופטים אירוע מחולל שגרם ליוצר שהוא גם הקורבן לצאת למסע חיפוש אישי מרתק ובעל פוטנציאל קולנועי ורגשי רב.
ציון לשבח
מכונת הזמן, סרטו של עומרי מורין, בצלאל, האקדמיה לאמנות ועיצוב, המחלקה לאמנויות המסך
מעלה - בית הספר לקולנוע ולאמנויות
נימוקי חבר השופטים עשייה קולנועית מרתקת עם מבט קולנועי מקורי שחשוב לשמור ולטפח. פרויקט בעל פוטנציאל למתוח את גבולות הז'אנר.