יום שבת | 25.05 | 16:30 | סינמטק 4 | כיתת אמן


מבולטי היוצרים הדוקומנטריים בעולם, במאי, מפיק ומרצה, ממשיך וגם מתווה דרך של האסכולה הפיוטית הבלטית. גוף יצירתו הפורה של סטוניס, יליד וילנה שהחל בעשייה קולנועית בתקופת המעבר לבניית העצמאות של ליטא, מאפיין אוטוביוגרפיה של כפילות. עבודתו מחוברת בשורשיה אל המקום וההיסטוריה, ובה בעת מרחפת מעל הזמן, משקפת עיסוק מתמיד בסוגיות של חופש – אישי, קולקטיבי, אמנותי, מוסרי. החירות עצמה הופכת לכלי העבודה המרכזי בקולנוע הווירטואוזי של סטוניס, ובסרטיו הוא מתנסה, משתאה, מהרהר, מוקסם ממראות העולם הנגלים סביבו, ומרכיב באופן ייחודי את החומר עם הרוח ואת המציאות עם השירה. במסגרת המחווה יוקרנו שבעה מסרטיו הארוכים והקצרים ויתקיים שיח אמן בהשתתפותו.

כיתת האמן תתקיים ביום שבת | 25.05 | 16:30 | סינמטק 4 בהנחיית ד"ר אוהד לנדסמן.
יוקרנו סרטיו הקצרים: נמל, בודדה, ארץ העיוורים, UKU UKAI.

**** הקרנה נוספת של סרטיו הקצרים – ביום שלישי, 28.5, 21:45, אולם 2.   לרכישה


בודדה

בעוד הנוף הדהוי, הקפוא, חולף על פניה, יושבת ילדה במושב האחורי במכונית בה נוהג איש מבוגר, מתבוננת קדימה. המצלמה מנסה לגלות האם זהו עצב, תהייה, או שמא ציפייה, הנשקפים בעיניה הגדולות.

גשרי הזמן

בשנות ה-60, מאחורי מסך הברזל, דור חדש של יוצרי קולנוע במדינות הבלטיות הביא אל המסך קריאה אחרת של המציאות, והפך את הקולנוע הדוקומנטרי לצורה של אמנות פיוטית פורצת דרך.

ארץ העיוורים

רגעים של מגע בין בני אדם, בעלי חיים ומה שסביבם מיתרגמים לרסיסי התרחשות מפעימים בעוצמתם הוויזואלית, בסרט שגילה לעולם את הפרספקטיבה הפיוטית החריגה ויוצאת הדופן של אודריוס סטוניס על המציאות.

נמל

במרחצאות החמים בבית מלון קטן בליטא מגלה המצלמה של אדריוס סטוניס את יופיו המשכר של עור חשוף המתמסר אל כוחות הריפוי של הטבע.

ראמין

התבוננות מעוררת השראה, על רקע נופיה הקסומים של גיאורגיה, בדמותו של ראמין - מתאבק לשעבר שגופו אמנם זקן אך נפשו צעירה ומלאת חיים.

האישה והקרחון

דיוקן של מקום - קרחון עצום מימדים - ושל אישה - מדענית ליטאית שמקדישה את חייה לבחינת השינויים האקלימיים שאירעו בו. סיפור ללא מילים על תשוקה לבדידות ועל היופי הבלתי נדלה של הטבע.

UKU UKAI

מסה מדיטטיבית המכנסת סצנות מוקפדות ומכשפות, כולן בוחנות מצבים בהם הגוף האנושי - המיוזע, המתקמט, המתגמש, המתכלה - מבקש להגיע להרמוניה עם סביבתו.