חמישי | 30.5 | 19:15 | אולם 3

הקרנה והענקת פרס


דוקאביב ויד ושם יעניקו זו השנה השלישית את "פרס יד ושם למצוינות קולנועית בסרט תיעודי על השואה". הפרס בשווי 3,000 דולר יוענק לסרטה של דניאלה וולקר, "צלו של המפקד" (טוליפ אנטרטיינמנט, וורנר ברוס).

נימוקי ועדת הפרס:

סרטה של דניאלה וולקר בוחן את מורכבות ההשלכות של השואה ואת הרלוונטיות שלה כיום. הסרט עוקב אחרי הנס-יורגן הס, בנו של רודולף הס, מפקד מחנה אושוויץ, ונכדו קאי, ומפגיש אותם עם ניצולת השואה אניטה לסקר-וולפיש, "הצ'לנית מאושוויץ", ובתה מאיה.
וולקר מעלה שאלות כואבות על אשמה, אחריות, זהות וזיכרון, ומתמקדת בהשפעותיהם על בני הדור השני והשלישי, הן של הקרבנות והן של המרצחים. הסרט מביא תיעוד אודיו-ויזואלי ייחודי ולא מוכר, את עדויותיו של מפקד אושוויץ במשפטי נירנברג ובאוטוביוגרפיה שכתב לפני גזר דינו, תוך שימוש מחושב בחומרי הארכיון האייקוניים מתקופת השואה.
בזכות עבודת בימוי נוקבת ורגישה, נחשפים היחסים הבין-דוריים בשתי המשפחות במבנה נרטיבי דחוס ומהודק. הנס-יורגן, בנו של הס, עובר תהליך כנה ובלתי מתפשר; אניטה לסקר-וולפיש חוגגת יום הולדת 98 ונקודת מבטה המפוכחת ואצילת הנפש מאירה את הסרט, ויחדיו הם נוגעים בסוגיות רלוונטיות במיוחד לימינו.

את הפרס יעניק דני דיין, יו"ר יד ושם, באירוע מיוחד לאחר הקרנת הסרט, בנוכחות הבמאית דניאלה וולקר


צלו של המפקד

מפגש אינטימי ומהפך קרביים בין ניצולת אושוויץ ובנו של מפקד המחנה מביא את האנשים שהתמודדו עם צלה הקודר של ההיסטוריה למצוא את הדרך לכפרה, מחילה - ולתקווה משותפת בדור הבא.