מעבדת הראף-קאט של עמותת דוקאביב והקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה מציעה ייעוץ מקצועי, חניכה והיכרות אישית עם מנטורים בכירים בינלאומיים מתחומי ההפקה, הבימוי, ההפצה ומעולם הפסטיבלים, לפרויקטים דוקומנטריים שנמצאים בעריכה בשלב ראף-קאט.

בראש המעבדה עומדת ז'ואל אלכסיס, מעורכות הסרטים המובילות בארץ ויועצת עריכה מהבכירות בעולם.



מנטורים בעבר ובהווה

  • לוסי קון – עורכת תוכן (Commissioning Editor) ב"סטוריוויל" – רצועת הדוקו הבינלאומית הידועה והמוערכת של ה BBC.
  • נינו קירטדזה – במאית, תסריטאית ושחקנית קולנוע אשר לוקחת חלק כמנטורית בשיתופי פעולה ויוזמות בינלאומיות כמו "קלוז אפ", מכון סאנדנס, סינמה דו-מונד ועוד.
  • אניה טשביטובסקה (Ania Trzebiatowska) – פרוגרמרית בכירה, פסטיבל סאנדנס
  • טרזה סימילקובה (Tereza Šimíková) – מנהלת הפורום בפסטיבל CPH:DOX
  • תומאס קראג (Thomas Krag) – עורך קולנוע וטלוויזיה דני, מנהל תחום העריכה בבית הספר הדני לקולנוע
  • פטר יאגר (Peter Jaeger) – מייסד חברת ההפצה Autlook Filmsales בווינה ו-Jaeger Creative המוקדשת למציאת פתרונות חדשניים למימון והפצת סרטים
  • יעל ביטון (Yael Bitton) – עורכת ויועצת עריכה בכירה (Machines, הממלכה המופלאה של פאפא אלייב)
  • סיאולו גו (Xiaolu Guo) – קולנוענית, מסאית וסופרת סינית-בריטית ("SHE, A CHINESE")
  • מתיאס ווטר קנול (Matthijs Wouter Knol) – מנהל האקדמיה האירופית לקולנוע, בעבר היה מנהל ה-EFM שוק הקולנוע האירופי בפסטיבל ברלין.
  • פופי דיקסון (Poppy Dixon) – מפיקה בריטית של סרטים דוקומנטריים (The Imposter, Three Identical Strangers, American Animals, Untouchable)
  • אורסטיס אנדראדקיס (Orestis Andreadakis) – המנהל האמנותי של פסטיבל הסרטים הבינ"ל של סלוניקי
  • ווּטר ינסן – Wouter Jansen – הבעלים של Square Eyes, חברת הפצה ומכירות שמתמחה בסרטי פסטיבלים משובחים
  • דאן ורמיולן – Daan Vermeulen – מנכ"ל שותף בחברת ההפצה ההולנדית "סינמה דליקטסן"

פרויקטים

ציפורים משונות

בימוי: שקד אורבך | עריכה: נועה וינשטין | הפקה: דן שדור

לילה אחד, אחי הבכור בורח משוטרים במחסום ובעקבות זאת מבלה לילה שלם אזוק בניידת. כששיחת הטלפון מהמעצר מגיעה, אני מבינה: אנחנו לא יכולים להתעלם יותר מהילת הבעיות שתמיד אופפת אותו - האבהות המפוזרת שלו לשני ילדים, חוסר התקשורת, ההתפרצויות, הזרות שבה הוא מתהלך בעולם. בניסיון לעזור לניר לסדר את הכאוס של חייו, אני מגלה שעליי להתעמת עם השדים שלי. מבעד לסדרת מפגשים ואירועים - חלקם משעשעים, חלקם דרמטיים ומטלטלים - אני מבינה לראשונה כיצד יחסיי הסבוכים עם משפחתי, ובעיקר עם אמי, עוצבו בדמותו של הביטוי היחיד שלא נאמר בביתנו - הורות אוטיסטית.

זוכה פרס הבימוי הטוב ביותר לסרט תיעודי – פסטיבל ירושלים, 2024

דה-האן: קול מחוץ לזמן

בימוי: צבי לנזמן | עריכה: שירה קלרה וינטר | הפקה: צבי לנזמן ומירה מנדל

משורר, הומוסקסואל, קדוש חרדי, חלוץ. הרצח הפוליטי הראשון בישראל המודרנית התרחש בירושלים ב-1924, אז אנשי היישוב החדש החליטו לסלק את יעקב ישראל דה האן, שאיים לתפיסתם על המפעל הציוני כולו.

פסטיבל ירושלים, 2024

רוצה לב?

בימוי: נתן רושנסקי | עריכה: שרון יעיש | הפקה: מיכל ויץ

דמותה של שוטרת-ליצנית מופיעה במוקדי הסכסוך האלימים של מזרח ירושלים. מתחת לאף האדום מתגלה אישה המתמודדת עם פוסט טראומה מפיגוע ירי. מסע הריפוי של ירושלים מתגלה כמסע אישי - בחזרה לקו האש שצילק את נפשה.

פסטיבל ירושלים, 2024

נקרופוליס - עיר המתים

בימוי ועריכה: קרן אלכסנדר | הפקה: קובי מזרחי

''מאחורי הקלעים'' של תעשיית המוות היהודית, על רקע חציבת מנהרות קבורה תת-קרקעיות, כשרות למהדרין, בהר המנוחות בירושלים.

*הפרויקט נמצא בתהליכי הפקה

שבע השנים של אבשלום

בימוי: דוד אופק, במאי שותף: עמית עזז | עריכה: ירדן קום | הפקה: דיויד נוי, יורם עברי

מאיר אשל עוזב את ישראל לצרפת, שם הוא ממציא עצמו מחדש כאמן בשם ''אבשלום''. הוא זוכה להצלחה בינלאומית, עד שבגיל 28 הוא נפטר מאיידס. אחיו הצעיר דני מתמנה למנהל העיזבון, ומגלה את סיפור חייו המדהים של האח והאגדה.

זוכה פרס חבר השופטים - פסטיבל דוקאביב 2022

אחרייך

בימוי: רנא אבו פריחה | הפקה: אבתיסאם מראענה מנוחין

רודיינה, אמה של הבמאית, החליטה להעתיק את חיי המשפחה מתל שבע הבדואית, ליישוב היהודי השכן, עומר. הסרט מלווה אותה במסעה האחרון, כשבקשתה האחרונה היא להיקבר בעומר. תהליך הפרידה מציף את המשפחה בשאלות מהותיות על זהות ומשמעות של בית.

זוכה פרס הבימוי לסרט התיעודי הטוב ביותר - פסטיבל הקולנוע ירושלים, 2017 | זוכה פרס שולמית אלוני ליצירה ערבית-עברית, 2018 | מועמד לפרס אופיר 2018 | זוכה פרס פורום היוצרים הדוקומנטריים לסרט התעודה הטוב ביותר באורך מלא, 2018

אמפתיה (שם זמני)

בימוי: עומר שמיר | עריכה: איל גולדברג | הפקה: שלומי אלקבץ, גלית כחלון

אנשים זרים הופכים להיות התרפיה האמנותית של אמן הרחוב Know Hope, שסובל ממחלה כרונית קשה.

*הפרויקט נמצא בתהליכי הפקה

אשת חיל

בימוי: אנה סומרשף | עריכה: טל ברוג | הפקה: טל ברדה, אנה סומרשף

אסתי שושן היא אקטיביסטית חרדית שיוצאת עם חברותיה למאבק להשמיע את קולן של נשים חרדיות בפוליטיקה.
בדרך היא תיאלץ להתמודד עם ערכים מתנגשים בזהותה ולשלם מחיר אישי כבד, אך הצורך בהכרה חזק מהכל, גם בחברה השמרנית ביותר.

פסטיבל הקולנוע ירושלים, 2021

המצלמה של דוקטור מוריס

בימוי והפקה: איתמר אלקלעי, מיטל צביאלי | עריכה: מיטל צביאלי, איתמר אלקלעי

כולם באילת מכירים את דוקטור מוריס והתנין קלרנס שגידל בביתו, בועה בריטית מפתיעה בלב המדבר. לאחר מותו, מתברר שהשאיר לאשתו פיי ולילדיהם יוני, אנדרו ודולי, מאות שעות של תיעוד אישי, שמעירות מחדש אגדה מרירה-מתוקה.

זוכה פרס הסרט הישראלי הטוב ביותר - פסטיבל דוקאביב, 2022

השיבה מהפלנטה האחרת

בימוי: אסף לפיד | עריכה: נוהר חסין, אסף לפיד | הפקה: נעמי לבארי, סער יוגב, גיא הודס

סופר השואה יחיאל דינור (ק.צטניק), טבע בספריו את המונח ''הפלנטה האחרת'' כדי לנסות ולתת תוקף לטראומה שעבר. לאחר שהתעלף במשפט אייכמן, הוא מחליט לעבור טיפול ב-LSD, טיפול שמשנה את תפיסתו מקצה לקצה.

זוכה פרס התחקיר הטוב ביותר בסרט תיעודי - פסטיבל הקולנוע ירושלים, 2023

יורש הקעקועים

בימוי: אורית אופיר רונאל | עריכה: דניאל בן מיור | הפקה: איילת קייט, אמיר הראל

בחנות קטנה בעיר העתיקה בירושלים יושב ואסים רזוק, היורש הבלעדי של שושלת מקעקעים קופטית מפוארת בת 500 שנה. ואסים חורט על עורם של עולי רגל סמלים נוצריים, מזכרת רבת משמעות שיישאו על עורם עד יום מותם. כלי העבודה שמשמשים אותו לשם כך הם אוסף של גלופות עץ עתיקות העוברות מאב לבן מאז המאה ה-16, אך ספר עתיק שמביא לו אביו מעיד שלא כל הגלופות הגיעו לידיו. ואסים יוצא למסע להשיבן ומגלה שבמשפחתו הוסתרו לא רק גלופות כי אם גם סודות אפלים.

פסטיבל הקולנוע ירושלים, 2021

שני ילדים ביום

בימוי: דוד וקסמן | עריכה: דוד ריינליב | הפקה: יואב רועה

הסרט עוקב אחר ארבעה ילדים פלסטינים שנעצרו ונכלאו בשנת 2016 על ידי כוחות הצבא. דרך חומרי חקירות וראיונות עם דמויות מתוך המערכת הצבאית והמשפטית מתחקה הסרט אחר מנגנון הענישה הישראלי של ילדים בגדה המערבית.

זוכה פרס התחקיר הטוב ביותר בסרט תיעודי - פסטיבל הקולנוע ירושלים, 2022

ילדי האשראם

בימוי: יהונתן אופק | עריכה: נטע דבורקיס, שירי בורכרד | הפקה: יהונתן אופק, איתמר לוריא

ב-20 השנים הראשונות לחייו, גדל יוצר הסרט בשני מקומות: בירושלים, ובאשראם הודי, בהנהגתו של גורו. 20 שנה אחר כך הוא יוצא למסע לברר מה מסתתר בסוד שהיה צריך לשמור לגבי המקום, ומה קרה לכל שאר ילדי האשראם.

פסטיבל דוקאביב, 2019 | פסטיבל דוקומנטרי טאיוואן (תחרות בינלאומית), 2020

ילדים על תנאי

בימוי: נעם דמסקי, עדו בהט | עריכה: דודי אורן, עדו בהט | הפקה: נעם דמסקי, עדו בהט

אושר, מישל ואיתן הוצאו מבתיהם והועברו למשפחות אומנה. הסרט מתלווה אל השלושה לקראת הגיעם לגיל 18 בבית ההורים האומנים ועם ההתמודדות בשנה הראשונה לעצמאות. הסרט אורג את הקשרים האישיים המתפתחים ביניהם ואת הקשרים עם ההורים האומנים והביולוגיים.

פסטיבל דוקאביב 2020 (תחרות מעבר למסך)

לוויתן

בימוי: אליה שוורץ | עריכה: מאיה קניג | הפקה: ''דרומהפקות'' - חגי ארד ואלעד פלג

דענית טילים, אדריכל ומורה לתנ''ך נסחפים אל הים התיכון למאבק על החיים ועל המוות מול אסדת גז ענקית. דרך רגעים אינטימיים בתוך משפחותיהם הקטנות, מתגלה הסיפור הגדול של משבר האקלים והקשר הישיר שלו לתעשיית הגז.

*הפרויקט נמצא בתהליכי הפקה

לתפוס את יהושע

בימוי ועריכה: שי פוגלמן | הפקה: אסף אמיר

מרדף חוצה יבשות, הנפרש על פני חמש שנים, בעקבות יהושע אליצור, מתנחל מאיתמר שהורשע בהריגת פלסטיני, אך נעלם לפני שנגזר עונשו. במסעו חושף הבמאי שי פוגלמן נתיב בריחה ואת דמותו המסתורית של הפושע הנמלט.

פסטיבל דוקאביב 2019 (תחרות ישראלית), IDFA 2019

מותו של הקולנוע ושל אבא שלי גם

בימוי: דני רוזנברג | עריכה: איריס עוזר | הפקה: סתיו מרון, דני רוזנברג

אב ובנו מנסים לעצור את הזמן באמצעות הקולנוע, אך מחלת האב מאיימת לנצח במירוץ את שניהם.

זוכה פרסי הסרט, העריכה והמוזיקה הטובים ביותר - פסטיבל הקולנוע ירושלים, 2020 | פסטיבל קאן 2024

מסיבת פרישה

בימוי: אסף ארנרייך | עריכה: טלי גולדרינג | הפקה: יורם עברי, דיויד נוי

מיד לאחר פרישתה המיוחלת לגמלאות, חלתה חנה בפיברומיאלגיה. בעלה טוביה אינו מוכן לקבל את העובדה שגם מועד פרישתו מתקרב. הוא חושש שיאבד את מקומו בעולם וישקע יחד עם אשתו הדואבת, בעוד היא מחכה לרגע שיהיה לצידה וייתן לה את תחושת הביטחון שכל כך חסרה לה. בתווך עומד בנם אסף, במאי הסרט, המנסה לסתום את החורים בסכר המאיים להתמוטט. החוטים העדינים המרכיבים את מערכת היחסים ביניהם נחשפים בתקופה של הסתגלות לחיים חדשים, מצב המאלץ אותם, אחרי 45 שנות נישואין, לנסות ולברוא את עצמם מחדש.

פסטיבל הסרטים חיפה, 2018

משפחה בטרנס

בימוי: אופיר טריינין | עריכה: רועי בן-עמי, עריכה נוספת: שירה ארד | הפקה: אופיר טריינין, טל ברדה

משפחה מנהריה נאלצת להתמודד עם הפיכתו של אב המשפחה לטרנסג'נדרית. גלית, עמית וארבעת ילדיהן מאמינים שהאהבה תנצח את כל הקשיים, אך כשנדמה שהמסע המגדרי של עמית הגיע ליעדו בשלום, מאיים המסע האישי של גלית על הזוגיות.

זוכה פרס הסרט הישראלי הטוב ביותר - פסטיבל דוקאביב, 2018 | פסטיבל DOC NYC, 2018 | פסטיבל הסרטים בקרקוב, 2019 | פסטיבל הסרטים הישראלי בלוס אנג'לס, 2018 ועוד..

משפט הבנקאים

בימוי: אליאב לילטי | עריכה: נטע בראון | הפקה: סתיו מרון

חמישה אנשים חסרי פרוטה מכריזים מלחמה נגד הדמויות החזקות והעשירות ביותר במערכת הבנקאית - ומנצחים.

התחרות הישראלית, פסטיבל דוקאביב, 2022

נורה

בימוי: מתן בן מורה | עריכה: גיא שחם | הפקה: אלעד פלג, חגי ארד

נורה בחרה להקדיש את חייה לטיפול בעטלפים, והקימה עבורם ועבורה בית מחסה מהסכנות שבחוץ. הנתינה הטוטאלית של נורה לבעלי החיים מרחיקה ממנה מחשבות קשות על העבר. האם היא יכולה לספק מזור גם לעצמה?הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה

זוכה פרס סרט הביכורים הטוב ביותר, דוקאביב 2023

סרט שלל

בימוי: קרנית מנדל | עריכה: גדעון לצמן | הפקה: גיל סימה

תחקירנית ארכיונים ישראלית מוצאת קלטות פלסטיניות ישנות בארכיון צבאי. מדוע הן שם? למי הן שייכות? עקבות האוסף מובילים אל סיפורו של ארכיון פלסטיני אבוד ואל סיפורו של הזיכרון הוויזואלי הפלסטיני כולו.

הסרט שודר ב HOT8

עוד יום בגן עדן

בימוי והפקה: תומר חלפון | עריכה: תומר חלפון, תמר קיי

טרינה מתעוררת לאחר שבעים ימי תרדמת, וניצבת בפני אותה סיטואציה שממנה היא מנסה לצאת שוב ושוב. עליה למדוד שוב את חייה ולפגוש שוב את מותה.

פסטיבל דוקאביב, 2020

טאבו: עמוס גוטמן

בימוי ועריכה: שאולי מלמד | הפקה: גיל סימה

עמוס גוטמן הוא הקולנוען הישראלי הראשון שעסק בנושאים כמו הומוסקסואליות וגילוי עריות, והביא את הקאמפ והדקדנס למרכז הפריים. גוטמן שנפטר בגיל 38 ממחלת האיידס, המעיט בראיונות והעדיף להתבטא דרך סרטיו. מעטים זוכרים כיצד נשמע קולו. הסרט יביא את דמותו אל מול המצלמה, דרך חומרי ארכיון שטרם נראו והקלטות נדירות של ראיונות עם עמוס.

פרס העריכה - פסטיבל הקולנוע ירושלים, 2024 | מועמד לפרס אופיר 2024 | פסטיבל רוטרדם 2024 | פסטיבל הסרטים הבינלאומי של סלוניקי, 2024

ארי והזרע הקדוש

בימוי: יאיר צימרמן, עדי רבינוביץ | עריכה: נעם עמית, עדי רבינוביץ, יאיר צימרמן | הפקה: בן גלעדי, מיקה תימור

ארי נייגל הקדיש את חייו לסייע לנשים במאבקן להרות (65 ילדים וידו נטויה). משימת ההזרעה משתלטת על חייו וארי מסתכן בלאבד את האנשים הכי קרובים לו ואת משפחתו הישנה והחדשה.

פסטיבל דוקאביב, 2022

ציפורה ורחל לא מתות

בימוי: הדר מורג | עריכה והפקה: הדר מורג | הפקה: הדר מורג

לאחר 30 שנה של מאמצים כושלים, תהל מצליחה לשכנע את אחותה ציפורה לעזוב את בתי החולים הפסיכיאטריים בהם התגוררה כל חייה ולבוא עמה ''הביתה'', אל דירת הגג הקטנה שהיא שוכרת בלב תל אביב.

התחרות הישראלית, פסטיבל דוקאביב, 2023

קויה נוי

בימוי ועריכה: דניאל בינסטד | הפקה: אפרת כהן

קויה נוי מביא את סיפורו של נוי, כוכב רוק פיליפיני, שממרומי התהילה מצא עצמו חי בישראל באנונימיות, מתפרנס בדוחק, אב לבת ישראלית שעומדת להתגייס לצה''ל. כעת, בגיל 61, הוא מחליט לנטוש את זהות המהגר ולחזור לימי תהילתו. לראשונה מזה שנים, יאחז בגיטרה שהשאיר מאחור ויעז לחלום על עתיד חדש.

פסטיבל הסרטים חיפה, 2019

שומר הרועים

בימוי עריכה והפקה: הדרה אורן

הסרט מספר את סיפורם של אנשים החיים את מציאות הכיבוש ביומיום שלהם, מושפעים ממנו, לכודים בו, ומתמודדים עם השלכותיו. הוא מנסה לפענח ו''לפצח'' את ההוויה הייחודית הזו, שיש בה כדי להאיר ''תמונה'' גדולה יותר.

ציון לשבח בתחרות מעבר למסך - פסטיבל דוקאביב, 2024

מונוגמיה

בימוי, עריכה והפקה: אוהד מילשטיין

מהתמונות של הורי כזוג צעיר עולות תחושות של אהבה ורומנטיקה. הרכות והאינטימיות מורגשת. חלום. 50 שנה לאחר מכן עולות שאלות מהותיות לגבי אהבתם. לאן נעלמה אותה אינטימיות? האם ניתן להפריח מחדש את אותה אהבה?

התחרות הישראלית - פסטיבל דוקאביב, 2024 | זוכה פרס הסרט הטוב ביותר - שבוע המבקרים, פסטיבל לוקרנו 2023 | פסטיבל סרטי הלילות השחורים של טאלין (PÖFF), 2023 | פסטיבל הסרטים בקרקוב, 2024

תאי-לנד

בימוי ועריכה: ניר דבורצ'ין | עריכה: ניר דבורצ'ין | הפקה: אלעד פלג, חגי ארד

ביישוב הנידח עין תמר, פועלי החקלאות התאילנדים מהווים את רוב האוכלוסייה. הם משאירים את חייהם מאחור, נפרדים מהוריהם המזדקנים, מבני הזוג והילדים, ועובדים ללא הרף, חיים חיי דוחק והישרדות למען עתיד טוב יותר להם ולמשפחתם.

התחרות הישראלית - פסטיבל דוקאביב, 2024

תהודה

בימוי והפקה: איתי מרום | עריכה: סונג׳ה קים, איתי רום | הפקה: איתי מרום

הסרט ''תהודה'' עוסק בקול האנושי דרך שיעורים פרטיים של שלושה מורים לשירה והיחסים שלהם עם תלמידיהם. הוא מתבונן במנגנון הפיזי של הקול, באופן בו הוא פועל בקשר הבין-אישי ובדרך בה הוא חושף את עולמן הרגשי של הדמויות.

ציון לשבח בתחרות עומ שדה - פסטיבל דוקאביב, 2019 | פסטיבל דוק לייפציג, 2019 (פרס DEFA) | מומה דוק פורטנייט 2020

תקרא לי בשם

בימוי: הלל ראטה | עריכה: שירה מישר | הפקה: אביגיל שפרבר

כאשר אמוץ היה בן 20, הוא חווה תקיפה מינית אלימה. הסרט יעקוב אחר מסעו להכיר בעצמו את הגבר שהוא, למרות הפגיעה המינית, ולהבנה שהוא חף מפשע וכי אינו אשם.

*הפרויקט נמצא בתהליכי הפקהש